søndag 20. desember 2009

Rakfisk med ny vri...

Har du menyen for julen klar? Står rakfisk der? Jeg er med i en "mat- og vinklubb", i statuttene våre står det ikke så mye, men det sies at vi "skal prøve nye retter som ingen av oss har smakt tidligere". Til å begynne med var vi veldig trofaste mot dette! 3 nye retter hver gang:) Dette har sklidd ut litt, men denne gangen tenkte jeg det var på tide å ta dette opp igjen!

Nå er kanskje ikke rakfisk det jeg liker å eksprimentere mest med...det må være flatbrød, rødløk eller purre, meierismør og potetmos (av mandelpoteter)!!! (Vi hadde selvfølgelig dette i bakhånd i tilfelle det andre ikke skulle falle i smak). MEN det vi laget smakte utrolig godt! Det kan anbefales:)...enten i ren form eller som tilbehør eller ekstra.


Bildet viser kanskje den beste etter min smak. Inspirasjonen hentet jeg fra http://www.rakfisk.no/. Dette er "lun rakfisk på potet- og auberginekompott". De stekte potetene og auberginene er veldig gode, men rømmesausen er nydelig! Løken er frityrstekt.

Den andre varianten hentet jeg inspirasjon fra opplysningskontoret for meieriprodukter. "Rakfisk med eple- og løkkrem". Den var også veldig god. Vi var skjønt enige om at dette tilbehøret også kunne brukes til f.eks. juleskinka. Vi var også enige om at vi kunne hatt i litt mindre sennep - ellers utrolig god.

Oppsummeringen fra kvelden: Det ble VELDIG mye potetmos og lefse igjen, og det ble nesten tomt for de nye variantene:) Jeg kommer til å servere dette til fremtidige gjester!! Jo (min mann) testet det også når han kom hjem, det falt i smak også hos han!

En siste kommentar, vi teste to typer rakfisk: Wangensten og Røn - her var vi ikke samstemte, men flertallet synes Røn var best når vi spiste disse samme og med dette tilbehøret. Røn smaker mer enn Wangensten. Sistnevnte bør kanskje velges for skeptikere og nybegynnere.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

For å få lagt til kommentar må du huske å velge profil under. Hvis du ikke har noen profil og velger "anonym" så er det hyggelig om du skriver navnet ditt under!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails