torsdag 18. februar 2010

Hva gjør man når man egentlig har eksamen å lese til...

...eller oppgaver som skal leveres?
Bake vaniljeboller til hyttetur!


Eller skoleboller som bursdagsoverraskelse på senga i morgen tidlig:)

Jeg gleder meg! For den største gleden du kan ha, det er å gjøre andre glad!!

Oppskrifter:
Vaniljeboller

"Luksuriøse vaniljeboller bakt i langpanne" til 24 stor boller, fra Cappelens nye KOKEBOK
150 g smør
50 g gjær til søte deiger
3 dl kald lettmelk
3/4 dl sukker
2 egg
ca 12 dl hvetemel (720 g)

Vaniljekrem

Fyll:
75 g romtemperert smør
1 1/2 dl melis (90 g)

Smelt smøret til deigen og la det bli avkjølt, eller bruk flytende melange.
Smuldre gjæren i en bolle. Tilsett kald melk, sukker, egg og smeltet smør. Rør til gjæren har løst seg opp. Hell i mesteparten av hvetemelet. Arbeid det til en smidig deig. Tilsett mer mel etter behov.
La deiegen hvile under et klede i 15 min.

Bland smør og melis til fyllet.

Kjevle ut halvparten av deigen til en leiv, ca 30*40 cm. Legg den på et bakepapir i en langpanne.
Bre på vaniljekremen.

Kjevle ut resten av deigen til en leiv, ca 30*45 cm.
Smør på fyllet, rull leiven sammen på langs og skjær den i 24 skiver, ca 2 cm tykke.
legg skivene i rader opå vaniljekremen.
La de heve under et klede i ca 60 min.

Skru ovnn på 200 grader.

Pensle med egg og stek bollene på nederste rille i ca 25 min.

Punt med melis hvis du ønsker:) Nam!!

SKOLEBOLLER
Søt hvetedeig, ca 36 boller. Cappelens nye KOKEBOK.

150 g smør
1 ss kardemomme
5 dl lettmelk
1/2 ts salt
1 dl sukker eller lys sirup
1 egg
50 g gjær for søte deiger
14-15 dl hvetemel (840-900 g)
egg til pensling

Smelte smøret, eller mål til flytende melange.
Bland inn melk, salt, sukker/sirup, kardemomme og egg i smøret. La det bli fingervarmt.

Smuldre gjæren i en bolle og hell deigvesken over. Rør til gjæren har løst seg opp.
Tilsett mesteparten av melet og arbeid alt sammen til en smidig deig.

La deign heve under et klede i ca 45 min.

Gjør i stand ønsket fyll mens deigen hver.

Dette er en søt gjærdeig som kan brukes til mye.
Denne gangen kjevlet jeg den ut og brukte en pepperkakeform til å stikke ut hjerter. Når de hadde hevet ferdig fylte jeg på med vaniljekrem og laget skoleboller.

Jeg gleder meg stort til å overraske med kaffe og skolebolle til bursdagsmannen i morgen:)

Jeg har plassert min blogg i Elverumnorske bloggkart!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

For å få lagt til kommentar må du huske å velge profil under. Hvis du ikke har noen profil og velger "anonym" så er det hyggelig om du skriver navnet ditt under!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails