onsdag 17. februar 2010

Nye oppdagelser er alltid spennende!

I dag sto det laks på menyen, jeg hadde tatt opp lettsaltet torsk... I går var jeg inne og tittet etter inspirasjon fra andre matbloggere, da kom jeg over Trines mektige matblogg - delikat! Og så mye fristende! Der fant jeg blant annet en oppskrift på "Ovnsbakt torsk med vårløk og cherrytomater - i "brun" saus" (se lenken foran).  Jeg tenkte jeg fikk hive meg rundt og lage dette, men manglet litt av hvert... Hmm godfisk da, hva har de? De kunne friste med "Lettsaltet torsk med sydlandsk smak", men jeg manglet litt her også. En miks mellom disse to ble derfor resultatet, men med poteter da disse allerede var satt over.

Resultatet ble en ny oppdagelse!

Ikke visste jeg at lettsaltet torsk smakte himmelsk!
Servert med bakte, hermetiske tomater, strimlet løk og frisk basilikum og koriander ble dette en ny opplevelse! En ny opplevelse på en helt ordinær onsdag etter henting på sfo og bringing til danseforestilling:)

ca 500 g lettsaltet torsk i serveringsstykker
1 boks hermetiske tomater
2 løk, strilet
koriander
basilikum
salt og pepper
olivenolje
poteter

Fremgangsmåte:
Sett over potetene. Sett ovnen på ca 200 grader. Finn frem en ildfast form, smør den med litt olje. Ha i de hermetiske tomatene, kutt løken i strimler og fordel den over tomatene. Kutt litt frisk koriander (hvis du liker dette krydderet) og basilikum, strø over tomatene og løken. Sett det midt i ovnen i ca 10 min.
Sett stekepannen på fult, ha i litt olje som du smører ut med kjøkkenpapir (det som er igjen holder). Skyll og tørk av skinnet på fisken. Smør fisken inn med litt olivenolje, stek den med skinnsiden ned, ha over lokk og la trekke et par minutter (dette tar ca 5-7 min).

1 kommentar:

  1. Oi, dette hørtes veldig godt ut! Og så lettvint! Må prøves :-)

    SvarSlett

For å få lagt til kommentar må du huske å velge profil under. Hvis du ikke har noen profil og velger "anonym" så er det hyggelig om du skriver navnet ditt under!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails