onsdag 7. april 2010

Helstekt ingefær- og koriandermarienert kalkunfilè

Det luktet så godt, og det var så nytt og fristende, jeg glemte å ta bilde før vi begynte å spise...Men jeg husket det før vi hadde spist opp alt :-D
Jeg tar sjansen på at det fortsatt ser litt fristende ut...Det smakte iallefall fortreffelig!
Min tallerken ble tom, mannen min sin tallerken ble tom (det er ikke så uvanlig), men jammen ble ikke vesla sin tallerken tom også:) DET er absolutt ikke hver dag:)

Marinade
frisk koriander
olivenolje
frisk ingefær
timian
riv ingefær og koriander, bland med timian og oliven i en pose - legg kalkunen i og gni godt inn. La det hvile over natten.

Kalkunbryst (nå på tilbud hos Meny)
Varm olje i pannen
Svi kalkunbrystet på begge sider
Ha det over i en ildfasform
Sett i steketermometer
Sett det inn i forvarmet ovn, ca 220 grader
La det stå i ovnen til steketermometeret viser 68 grader
(dette tok ca. 35 minutter)
La brystet hvile i 15 minutter

Salat
Mens kalkunbrystet står i ovnen, tilbered en deilig salat.
Jeg ELSKER salat! Jeg har alltid i en grønn salat, ruccola, fetaost, paprika, cherrytomater og (når jeg har) oliven (men de MÅ ligge i olje, IKKE i lake - det er en vesentlig smaksforskjell!!)

Couscous
Denne lager du mens kalkunbrystet hviler på benken.
Dette har jeg ikke smakt før, men det skal jeg definitivt servere igjen!
Det kan brukes i salater, eller i stedenfor poteter, pasta eller ris.
Det er ferdig på 10 minutter. Følg fremgansmåten på pakken.

Jeg er ikke så glad i sauser, men dette kan sikkert serveres med mange gode sauser:) Mannen min valgte rett og slett sweet chili saus og syntes det sakte godt!

Da gjenstår bare å si NAM!! Dette anbefales!!

3 kommentarer:

  1. Dette såg aldeles nydeleg ut:0)
    Her i huset er dei ikkje så glade i fjærkre, men dette kan kanskje slå an!

    SvarSlett
  2. Detta såg smaskigt ut ja :-)

    SvarSlett
  3. Takk og takk:) Ja, denne kan jeg anbefale:) Det så jo utrolig deilig ut det du har bildet av øverst i bloggen din også, Line!! Den håper jeg det kommer oppskrift på;) Heidi:)

    SvarSlett

For å få lagt til kommentar må du huske å velge profil under. Hvis du ikke har noen profil og velger "anonym" så er det hyggelig om du skriver navnet ditt under!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails