søndag 8. november 2009

FARSDAG

Husket du det? Det gjorde jeg...etterhvert...heldigvis husket Anna det, hun laget en fin bok:) Vi får middagsgjest i dag, bestemor Turid. Gleder meg til å servere elgstek!

Det er godt jeg har mikrobølgeovn som er god på å tine:-D Jeg glemmer alltid å ta opp fra fryseren i tide... Med utgangspunkt i Ingrid Espelid Hovig's sin smårutete kokebok blir det alltid god stek - nesten som biff! Hadde jeg forberedt meg litt bedre skulle jeg lest Cappelens kokebok i går og marinert steken til i dag, men det må bli neste gang...

Slaktingen forgikk tidligere i høst, så kjøttet er slik jeg vil ha det. Med steketermometer blir den passe stekt, lett lyserød og saftig!
  1. Salte og pepre steken
  2. Svi den på sterk varme i pannen
  3. Legg den i en liten form sammen med løk og gulerøtter (hvis formen blir for stor tørker sjyen inn eller brenner seg fast)
  4. Sett i stekegermometer midt i den tykkeste delen av kjøttsykket (pass på så termometeret er i orden)
  5. Sett den på nederste rille i ovne
...der skal den stå i ca 1 time for 1 kg...så nå har du god tid til å gjøre andre morsomme ting:)
  1. Når det er ca 30 min igjen kan du koke poteter og evt mer grønnsaker. Hvis man vil ha det litt lettvint er den frosne blandingen med viltgrønnsaker veldig god.
  2. NBNB! Når steken er ferdig må du huske å la den hvile!! "Legg den ferdigstekte steken på en skjærefjøl og dekk den godt til med aluminiumsfolie. Lag sausen, og skjær så opp kjøttet". Hilsen Ingrid Espelid Hovig, "Den smårutete kokeboken", side 171

Jeg liker best å skjære kjøttet i tjukke skiver, da blir det som å spise biff:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

For å få lagt til kommentar må du huske å velge profil under. Hvis du ikke har noen profil og velger "anonym" så er det hyggelig om du skriver navnet ditt under!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails