torsdag 7. januar 2010

Italiensk landbrød

Dette var anbefalt til Chili con carnen, og det var VELDIG godt! Det første Anna sa når hun så Chili con carnen var "å, det så godt ut", men det ble med det...falt ikke helt i smak. "Jo, hva synes du? Godt?", "Mm, jeg er ikke så glad i bønner jeg!", "Men det er sunt, det må vi lære oss å spise", "Synes jeg er ganske sunn uten at jeg spiser bønner også jeg..."... Ja, ja, alt kan ikke falle i smak hos alle. Jeg er ikke noen super fan av bønner, men dette likte jeg...men ikke de andre, så vi får se hvor mye det blir å finne på menyen.

MEN LANDBRØDET derimot, det falt i smak!! Her er oppskriften til 1 stort eller 2 små landbrød:

Trinn 1:
6 dl vann
25 g gjær
3 dl durumhvete (ca. 200 g)
8 dl hvetemel (480 g)

Trinn 2:
4 ts salt
1/2 dl olivenolje
1 eggehvite
4 dl hvetemel (240 g)

 Varm vannet til 37 grader. Smuldre gjøren i en bolle, helst i kjøkkenmaskin. Løs gjæren opp i vannet. Ha det i en bolle, tilsett durumhvete og hvetemel i fordeigen. Arbeid deigen sammen og la den heve i ca. 60 min.
 Tilsett salt, olivenolje, eggehvite og det meste av melet. Tilsett mer mel etter behov. Arbeid deigen karftig, den skal være ganske løs, men ikke for klissete.
 Bak den ut med melet bord til et stort eller to små brød. Snitt dem med en skarp kniv og la dem heve på plate i ca 50men.
 Sett ovnen på 250 grader. Pensle de ferdighevede brødene med kaldt vann og stek dem på nederste rille i ovnen i 10min. Senk temperaturen til 225 grader. Stek brødene i 20-25 min til for de små og 30 min for de store. Pensle med vann en gang til mot slutten av steketiden.
 Avkjøl brødene på rist under et klede.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

For å få lagt til kommentar må du huske å velge profil under. Hvis du ikke har noen profil og velger "anonym" så er det hyggelig om du skriver navnet ditt under!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails