fredag 1. januar 2010

To nyttårsforsetter for 2010...

Det er kanskje ikke så interessant å vite, men hvis jeg "offentliggjør" det her så blir det enda mer forpliktende! Du kan følge med på om jeg klarer å oppfylle det ene iallefall...
  1. Trene minst 2 ganger per uke (dette har jeg ikke tenkt å si noe om her)
  2. Spise fisk 1-3 ganger per uke (helst 2-3)
Neste uke skal jeg øve meg til eksamen, her skal vi prøves i ulike matlagingsteknikker - det betyr at det blir dette som preger neste ukes meny. Her er det hvitt kjøtt, egg og belgfrukter som er utgangspunktet.

Beherske grunnleggende matlagingsteknikker og redskapsbruk

Farser. Her tror jeg at jeg skal hente tips fra matprat.no
• Koking og steking av kjøtt
Koking av gryn, belgfrukter og ris
• Baking med gjær og bakepulver
• Bruk av jevninger (ulik type, variasjon i mel)
• Bruk av egg i matlagingen (heve, binde)
• Lage og steke røre
• Egg som hevemiddel, emulgator
• Bruk av gelatin
• Steking av kjøtt i ovn
• Utbeining av kalkun
• Kald saus – dressing
• Supper, selvjevnet
• Bruk av kniv (kutting, utbeining, rensing)
Varmebehandling av grønnsaker (koke, steke)
• Varmebehandling av egg (koke, eggerøre)
Konservering av frukt (eplemos)
• Brun saus basert på brunet jevning av margarin og mel
• Piske krem

Kanskje det er disse gule jeg kommer til å øve på!?!?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

For å få lagt til kommentar må du huske å velge profil under. Hvis du ikke har noen profil og velger "anonym" så er det hyggelig om du skriver navnet ditt under!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails